Meditatie – Welke app ga jij gebruiken voor oefeningen?

Meditatie – Welke app ga jij gebruiken voor oefeningen?

mei 20, 2018 0 Door Vital Healthy

Meditatie / mindfulness is eigenlijk net als rusten, maar dan in geest en gedachten. Met slaap herstel je voor een groot deel je geest maar soms blijven er nog gedachten hangen waardoor ze op minder een goede manier verwerkt worden. Met meditatie probeer je hier rust in te brengen.

Je raakt meer bewust van gedachten en ervaart emoties beter, wanneer je mediteert. Alles krijgt een plekje. Het doel is dat je ontspanning creëert, zodat je houding verandert ten opzichte van je gedachten. Je leert ze ook beter te observeren en te begrijpen.

Hoe meer je oefent hoe beter je begrijpt wat hiermee wordt bedoeld!

TIP: Mocht je nog meer aan de slag willen met mindfulness / meditatie en op zoek zijn naar eenvoudige oefeningen voor het dagelijkse leven, klik dan hier.

Wat zijn de effecten van meditatie / mindfulness:

Meer in balans emotioneel

Tijdens het mediteren heb je je emoties beter onder controle. Dit blijkt ook uit onderzoek waarbij de hersenen van mensen werden gescand tijdens een aantal weken meditatie cursus. Mensen die mediteren accepteren de emoties en gedachten en blijven stil en rustig tijdens hectiek.

Beter doorslapen

Wist je dat meditatie positieve energie geeft en vermoeidheid bestrijdt? Met mediteren bevorder je de slaapkwaliteit. De hoeveelheid en de kwaliteit verbetert, waardoor je meer energie en rust door de dag heen hebt.

Gelukkiger voelen en minder depressief

Het helpt depressies voorkomen en verminderen. Het piekeren en de gedachten nemen af tijdens tijdens het mediteren, waardoor je automatisch meer rust ervaart.  Je leeft meer in het moment dan dat je achteruit of vooruit kijkt. Je zult je minder zorgen maken.

Concentratieproblemen oplossen

Uit verschillende onderzoeken studies van o.a. Harvard University, blijkt dat mediteren bevoordelijk is voor de concentratie en het opnemen van informatie. Ook wordt informatie vanuit de omgeving beter gefilterd zodat je je beter kan focussen.

Minder angstig

Wanneer je een aantal weken dagelijks mediteert, zal angst en stress afnemen. Jon Kabat- Zinn meditatie Guru legt middels een filmpje uit in het Engels wat meditatie inhoudt. Klik hier om dit filmpje te bekijken.

Minder alleen voelen

Eenzaamheid kan de mentale en fysieke gezondheid aantasten. Met 20-30 minuten mediteren per dag, zal het gevoel van alleen voelen verminderen.

Bloeddruk verlagen

Uit een studie van Kentucky University blijkt dat mediteren de bloeddruk aanzienlijk kan verlagen. Door een verhoogde bloeddruk kunnen mensen meer kans krijgen op hartaandoeningen, nieraandoeningen, of hart- en vaatziekten. Des te meer reden om te beginnen met mediteren!

 

Meditatie oefeningen app

Als je ziet wat het allemaal voor voordelen geeft, dan zit er maar 1 ding op: Mediteren!  Wanneer je dagelijks minimaal 20 minuten mediteert, kan je al positieve effecten ervaren. Tijdens een stilte-retraite is het geen probleem om dagelijks de tijd te vinden om te mediteren. Wanneer je echter weer thuis jouw drukke leven oppakt, is het moeilijk om tot rust te komen.

Je staat er gelukkig niet alleen voor. Er zijn handige apps op de markt die jou helpen mediteren. Mijn favoriete meditatie oefeningen apps licht ik graag verder toe.

Insight Timer

Ideaal is natuurlijk het mediteren vanuit huis. Ben je op zoek naar een slaap meditatie oefeningen app of mindfulness oefeningen voor thuis dan kan ik je zeker de app Insight Timer aanraden! Deze app is gratis zowel te downloaden voor android als apple (iOS).

Er is op deze app ruime keuze aan meditatie muziek met stem. Of je nu 15 minuten wilt mediteren of een heel uur! Alles is mogelijk: Bodyscans, meditatie gericht op ademhaling of alleen muziek, you name it.

Deze app bevat ook alle geluiden voor een juiste meditatie/mindfulness: bellen, klankschalen, natuurgeluiden o.a. Het voordeel is ook, dat je bijvoorbeeld de app kan aanzetten wanneer je gaat slapen, hij stopt wanneer de tijd voorbij is. En jij kan lekker rustig doorslapen, zonder dat je de app moet uitzetten.

Ook is de app eenvoudig te bedienen en heb je naast dit de mogelijkheid wereldwijd te netwerken en je activiteiten te delen.

Naast Insight Timer zijn er nog 3 andere apps, die je als beginner kan gebruiken:

VGZ Mindfulness App 

Als er een meditatie oefeningen app is die ik kan aanraden naast Insight timer, is het deze van de VGZ. Veel zorgverzekeringen vergoeden mindfulness sessies, maar VGZ speelt er nog makkelijker op in door zelf een mindfulness app uit te brengen. Deze app is in het Nederlands en daarom voor iedereen goed te volgen. De vormgeving van de app is erg rustgevend. Daarnaast werkt deze app ook als een bron van informatie.

Je krijgt bij elke oefening informatie over de werking en herkomst. Je gaat dus niet doelloos te werk.
Een app is niet helemaal hetzelfde als een mindfulness sessie die een zorgverzekering kan vergoeden, maar het is wel een goede tweede optie. Je kunt met deze app zelf herinneringen plannen voor meditatiesessies. Je krijgt een seintje op jouw telefoon wanneer je kunt gaan mediteren.

Stop, breathe, think 

Deze Engelstalige meditatie oefeningen app is een geweldig concept. Ben jij ook een beetje competitief? Dan is deze app perfect om beter te mediteren. Je krijgt namelijk stickers als beloning.

Jouw eerste meditatiesessie? Dat is een sticker waard. Voor het eerst langer dan tien minuten gemediteerd? Ook dan kun je een sticker ontvangen. Je kunt jouw vorderingen goed bijhouden met deze app. Je zult zien dat je met sprongen vooruit gaat en dat mediteren steeds eenvoudiger wordt.

Calm 

De meditatie oefeningen app is ietwat minimalistisch, maar erg fijn in gebruik. Jouw scherm verandert tijdens de meditatie met rustgevende schermafbeeldingen. De geluiden zijn natuurlijk en zo kun je genieten van een fijne regenbui of de winderige dag aan het strand.

Ook deze app is Engelstalig en biedt Engelstalige meditaties aan. Een minpuntje aan deze app is alleen dat voor sommige mensen de natuurgeluiden juist een afleidend effect kunnen hebben.

Rust in jouw hoofd, is rust in jouw leven. Mindfulness is de beste manier om een stressvrij bestaan te hebben in. Mediteren is een belangrijk onderdeel van Mindfulness en dat kun je eenvoudig leren met een meditatie oefeningen app. Leer mediteren in jouw eigen omgeving met een handige app.

 

Mocht je nog meer aan de slag willen met mindfulness / meditatie en op zoek zijn naar eenvoudige oefeningen voor het dagelijkse leven, klik dan hier.

 

Uiteraard ben ik zeer benieuwd naar jouw ervaringen! Positief of negatief? Laat het achter in de reacties!