De 5 beste tips & oefeningen bij Hyperventilatie

De 5 beste tips & oefeningen bij Hyperventilatie

juni 7, 2018 0 Door Vital Healthy

Ademhalen gaat vanzelf, je hoeft er niet bij na te denken of je krijgt genoeg zuurstof binnen. Over het algemeen ademt een volwassenen tien tot twintig keer in een minuut. Haal je meer dan twintig keer per minuut adem? Dan is er sprake van hyperventilatie.

Hyperventilatie kan een behoorlijke invloed hebben op jouw dagelijks leven. Deze overmatige vorm van ademhalen wordt vaak getriggerd door angst, stress of een tekort aan slapen. Het kan een onderdeel zijn van een paniekaanval.

Het is belangrijk om te weten hoe je om kunt gaan met hyperventilatie. Wil jij weten hoe je hyperventileren kunt verminderen en stoppen? Lees dan gauw verder. In deze blog lees je alles over hyperventilatie tips en hyperventilatie oefeningen.

TIP: Volg vrijblijvend een online cursus en leer dichter bij jezelf te komen én van je hyperventilatie af te komen door Mindfulness toe te passen! 

Vind de oorzaak 

Wat triggert jouw hyperventilatie? Wanneer je weet waardoor je gaat hyperventileren, kun je het ook voorkomen of verlichten. Veel mensen weten niet wat de exacte oorzaak is van hun hyperventilatie.

Ga na wanneer het op komt zetten en hoe jij je de momenten ervoor voelde. Voelde jij je bijvoorbeeld erg gestrest of heb je al een tijd te weinig geslapen? Krijg je bijvoorbeeld last van hyperventilatie voordat je een belangrijke bespreking hebt of wanneer je gaat solliciteren?

Zoek de exacte oorzaak om in het vervolg maatregelen te kunnen nemen. Krijg je last van hyperventilatie voor stressvolle momenten? Dan kunnen ademhalingsoefeningen een handig trucje zijn om hyperventilatie te voorkomen. Hyperventilatie tips werken het beste wanneer jij weet wat de oorzaak is van het hyperventileren.

Ademhalingsoefeningen 

Doordat hyperventilatie komt door incorrect ademhalen, is het belangrijk om te weten hoe je goed kunt ademhalen om hyperventilatie te voorkomen of om te verhelpen. Heb je een stressvolle situatie en ben je bang voor een hyperventilatie aanval?
Neem dan even de tijd om op jouw ademhaling te letten. Gaat deze te snel? Probeer het dan naar beneden te krijgen door lang uit te ademen.

Wanneer je te snel ademt, maakt jouw lichaam stress-stoffen aan alsof het in een noodsituatie verkeerd. Het is daarom lastig om weer rustig te kunnen worden. Lang uitademen kan jouw lichaam tot rust brengen. Zorg dat je vijf tot tien seconden uitademt per keer om jouw lichaam tot rust te brengen.

Een andere ademhalingsoefening is om je adem vast te houden. Adem in, houd de adem vijf tot acht seconden vast en adem weer uit. Herhaal deze oefening totdat je weer rustig kunt ademhalen.

In een zakje ademen kan vaak goed helpen. Hierdoor kun je zelf zien hoe snel je ademhaalt. Het is vaak een mentaal trucje om zo rustiger te kunnen ademen. Ben je aan het hyperventileren? Dan kun je tot rust komen door in een zakje te ademen.

Ben je aan het hyperventileren en wil je tot rust komen? Zorg dan voor een goede houding en kleine pufjes. Houd de rug recht, schouders laag en puf korte ademhalingen uit. Adem diep in en maak kleine pufjes. Hierdoor kan het hyperventileren sneller stoppen.

Wanneer je hyperventileert, adem je vaak snel vanaf de borst. Probeer naar je buik te ademen om zo minder snel te ademen. Leg je handen op je buik en adem naar je buik toe. Voel zuurstof dieper je lichaam in stromen en blijf naar je buik toe ademen.

Maak het bespreekbaar 

Een manier om jouw angst voor hyperventilatie te verlichten, is door het bespreekbaar te maken. Heb je bijvoorbeeld een belangrijke presentatie op school? Licht de docent in dat je kampt met hyperventilatie. Er kunnen speciale maatregelen genomen te worden, door het bespreekbaar te maken, kan de angst wegnemen.

Praat erover met vrienden en familie en zorg dat het geen taboe wordt. Zo kunnen mensen jou ook bijstaan en helpen wanneer je last krijgt van hyperventilatie. Zij weten precies welke hyperventilatie tips helpen en kunnen je op je gemak stellen.

Heb je erg veel last van hyperventilatie? Dan kan professionele hulp een goede optie zijn. Door met een onafhankelijk en professioneel persoon te praten, kun je de oorzaak vinden van jouw hyperventilatie en handvatten krijgen om hiermee om te gaan. Misschien komt jouw hyperventilatie wel door psychologische druk of problematiek. Door met jezelf aan de slag te gaan kun je de oorzaak vinden en kun je leren om hier mee om te gaan.

Afleiding 

De beste remedie tegen hyperventilatie is om er niet aan te denken. In veel gevallen wordt hyperventilatie getriggerd door de angst voor hyperventilatie. Ben je bang dat je gaat hyperventileren? Dan is de kans groot dat jouw ademhaling direct omhoog gaat.

Lichaamsbeweging kan zorgen voor afleiding. Voel je hyperventilatie opkomen? Ga dan een rondje lopen in de frisse buitenlucht. Ook kan muziek een goede afleiding zijn voor hyperventilatie. Meezingen kan in veel gevallen alleen met de juiste ademhaling. Je moet jouw ademhaling daarom aanpassen aan de muziek. Het is daarom een goede manier om hyperventilatie te voorkomen.

Voel jij hyperventilatie opkomen? Probeer dan de juiste afleiding te zoeken om jouw ademhaling op natuurlijke wijze onder controle te krijgen.

Mindfulness 

In veel gevallen in stress en onrust in het lichaam de oorzaak van hyperventilatie. Om de oorzaak direct met beide handen aan te pakken, is het belangrijk om dichter bij jezelf te komen. Hoe kun je hyperventilatie aan voelen komen en hoe zorg je dat je hyperventilatie voor kunt zijn.

Mindfulness heeft hyperventilatie oefeningen die kunnen helpen om tot rust te komen. Bepaalde hyperventilatie oefeningen die je tijdens een mindfulnesstraining krijgt, kunnen de kans op hyperventilatie wegnemen. Wil jij meer te weten komen over hoe dit jou kan helpen? Volg vrijblijvend een online cursus en leer dichter bij jezelf te komen. Voor meer informatie, klik hier!

Kom helemaal tot rust met mindfulness!

Belangrijke hyperventilatie oefeningen zijn bijvoorbeeld om helemaal tot rust te komen. Leer om te mediteren om zo tot een totale vorm van ontspanning te komen. Bouwt jouw lichaam veel stress op? Dan kun je snel gaan hyperventileren. Het is belangrijk om jouw lichaam onder controle te krijgen.

Leer jouw lichaam beter kennen door de rust van meditatie oefeningen te ervaren. Voel de stress wegnemen en voel je rustig in jouw lichaam. Heb je een belangrijke bespreking? Mediteer dan eerst en doe hyperventilatie oefeningen om volledig tot rust te komen. Zorg dat jouw stresslevels laag blijven om hyperventilatie te voorkomen.

Wanneer je weet hoe jouw lichaam reageert, weet je ook precies wat je kunt verwachten. Een mindfulnesstraining zorgt ervoor dat je dichter bij jezelf komt. Wat triggert je en welke situaties vind je spannend. Je leert hoe je zelf tot rust kunt komen en wat het beste werkt voor jou. Een mindfulnesstraining volgen is misschien wel een van de beste hyperventilatie tips.

Heb je last van hyperventilatie? Hopelijk helpen deze hyperventilatie tips en oefeningen om jouw aanvallen te verlichten. Maak jouw probleem bespreekbaar om de angst voor hyperventilatie uit de weg te gaan. Blijf je kampen met veel aanvallen? Dan is het aan te raden om professionele hulp te zoeken.

Volg vrijblijvend een online cursus en leer dichter bij jezelf te komen én van je hyperventilatie af te komen door Mindfulness toe te passen! 

Uiteraard ben ik zeer benieuwd naar jouw ervaringen! Heb jij nog een goede tip die ontbreekt? Laat het onderin achter in de reacties!