Concentratieproblemen oplossen? Verhoog je BDNF!

Concentratieproblemen oplossen? Verhoog je BDNF!

juni 3, 2018 0 Door Vital Healthy

Heb je last van concentratieproblemen? Deze problemen kunnen verschillende oorzaken hebben. Stress kan bijvoorbeeld een belangrijke factor zijn bij het ontstaan van concentratieproblemen. Focussen wordt lastig, je gedachten dwalen steeds af. Dit kan frustrerend zijn, maar frustratie helpt vaak niet bij het oplossen van de problemen. Een natuurlijke manier om je concentratie te verbeteren is het verhogen van BDNF in je hersenen.

TIP: Mindfulness / meditatie inzetten om o.a. je concentratieproblemen op te lossen? Ga vandaag nog aan de slag met Mindfulness voor het Dagelijkse leven!

Werking van BDNF

BDNF is een afkorting van het Engelse ‘brain-derived neurotrophic factor’. Het is een neurotrofine uit de hersenen die je zenuwcellen stimuleert. Neurotrofinen ondersteunen bij de toename van neuronen. Ook BDNF ondersteunt bij bepaalde soorten neuronen. Daarnaast speelt het een grote rol bij de ontwikkeling van de visuele cortex; dit is het gedeelte van de hersenen dat zorgt voor het zicht.

Ook op het gebied van het geheugen is BDNF een belangrijke factor. Bij ziekten zoals Alzheimer en Parkinson blijkt de hoeveelheid BDNF af te zijn genomen. Deze stof ondersteunt de vorming van nieuwe synapsen. Synapsen zijn verbindingen in de hersenen die van invloed zijn op onder meer leerprocessen en het geheugen. Om die reden kan het verhogen van BDNF in je hersenen van positieve invloed zijn op concentratieproblemen. Hoe meer synapsen, ofwel verbindingen, er in je hersenen zitten, hoe beter je geheugen en leervermogen wordt.

Overigens vind je BDNF niet alleen in bepaalde gedeelten van je hersenen, maar via de bloedbanen ook elders in je lichaam. Het is nog onduidelijk of de hoeveelheid van deze stof in je bloed iets zegt over de hoeveelheid BDNF in je lichaam. Wel is al duidelijk dat de hoeveelheid in je bloed afneemt wanneer je ouder wordt.

Lichamelijke gevolgen van langdurige stress

Stress heeft niet alleen een negatieve invloed op de concentratie, maar bijvoorbeeld ook op het korte termijngeheugen. Bij stress wordt het hormoon cortisol aangemaakt. Korte stressmomenten kan je lichaam prima aan, maar langdurige stress kan zorgen voor schade. Onder invloed van cortisol verschrompelt namelijk de hippocampus. In dit gedeelte van je hersenen wordt informatie verwerkt.

Geen wonder dat je bij stress dus merkt dat er problemen ontstaan op het gebied van concentratie. Synapsen sterven af door het stresshormoon, waardoor de verbindingen in je hersenen afnemen. Wanneer een stressvolle periode langer duurt, kom je langzamerhand in een vicieuze cirkel terecht. De hippocampus zorgt normaal gesproken namelijk ook voor stressreductie, maar door het afsterven van de synapsen wordt dat steeds moeilijker. Hierdoor ervaar je nog meer stress.

Een belangrijke eerste stap bij het verminderen van stress en concentratieproblemen oplossen is daarom het verminderen van het stresshormoon cortisol. Hoe minder cortisol, hoe minder schade er in je hersenen ontstaat. Dit geeft je lichaam de ruimte om te herstellen. Meditatie of mindfulness kan bijvoorbeeld helpen bij het verminderen van stress. Neem eens een kijkje op deze online cursus Mindfulness voor het Dagelijkse leven als je wilt weten hoe je meditatie / mindfulness hiervoor kan inzetten.

Daarnaast kan een toename van BDNF het herstel van je zenuwcellen bevorderen. Het is dus goed om te bekijken hoe je op een natuurlijke manier kan zorgen voor meer BDNF in je lichaam. Concentratieproblemen oplossen zal hierdoor makkelijker worden.

De aanmaak van BDNF verhogen

Uit onderzoek blijkt dat bewegen zorgt voor de aanmaak van meer BDNF. Om te herstellen van stress is het dus essentieel om voldoende te bewegen. Hierbij is het goed om een aantal zaken in het achterhoofd te houden. Zo is wandelen of fietsen in de regel gezond, maar helpt het niet bij de productie van BDNF.

Om meer van deze stof te produceren, wacht je lichaam namelijk op een verhoogde hartslag. Zo is gebleken dat hardlopen een goede invloed heeft op de productie en daardoor dus ondersteunend kan zijn bij concentratieproblemen oplossen. Ook krachttraining en HIT (High Intensity Interval)-training zijn vrij effectief, maar minder dan hardlopen. Let er overigens op dat je wat betreft sporten niet te hard van stapel loopt. Bij zeer intensief sporten komen er namelijk extra stresshormonen vrij, terwijl het juist de bedoeling is dat deze in aantal afnemen.

Een andere manier om concentratieproblemen op te lossen is door voldoende te slapen. Een mens heeft gemiddeld 8 uur slaap per nacht nodig, maar veel mensen halen dit aantal niet. Wanneer je onvoldoende slaapt kun je minder goed tegen stress, waardoor de stresshormonen in je lichaam verder toenemen. Probeer op tijd naar bed te gaan en ’s avonds prikkels te vermijden. Daardoor slaap je makkelijker in.

Lig je ’s nachts wakker doordat je piekert? Ook dan kan sporten een oplossing zijn. Wanneer je lichamelijk moe bent wordt in- en doorslapen namelijk gemakkelijker. Overigens wel opvallend: ook een slaaptekort kan de hoeveelheid BDNF laten toenemen. Het schijnt dat Steve Jobs regelmatig een nachtje oversloeg, zodat hij langer geconcentreerd kon doorwerken. Het is echter zeer de vraag of het opbouwen van een slaaptekort uiteindelijk geen averechts effect zal hebben.

Concentratieproblemen oplossen door middel van BDNF

Er zijn dus verschillende manieren om ervoor te zorgen dat BDNF in je hersenen toeneemt. Het mag duidelijk zijn dat een gezonde levensstijl bijdraagt aan een gezonde hoeveelheid BDNF. In tijden van stress kan het echter zinvol zijn om in te zetten op een verhoging van de hoeveelheid van deze stof. Concentratieproblemen oplossen kan sneller door het verhogen van BDNF.

Een belangrijk middel voor het verhogen hiervan is nog niet benoemd: zonlicht blijkt namelijk ook een factor van belang te zijn. Uit Nederlands onderzoek blijkt dat mensen in de zomer en lente een grotere hoeveelheid BDNF in hun lichaam hebben. Waar dit aan ligt is nog niet helder. Het slikken van extra vitamine D (de vitamine die je lijf uit zonlicht haalt) blijkt namelijk geen verhogend effect te hebben. Sterker nog; bij vrouwen van middelbare leeftijd nam de hoeveelheid BDNF zelfs af bij het slikken van extra vitamine D.

Het is overigens van groot belang om uit te kijken voor verbranding van de huid. De positieve effecten van het zonlicht gaan dan namelijk compleet verloren. Concentratieproblemen oplossen door zo lang mogelijk te gaan zonnebaden zal dus niet werken. 15 tot 30 minuten per dag zonlicht lijkt een goede zet.

Voedingsmiddelen BDNF

Daarnaast kunnen bepaalde voedingssupplementen bijdragen aan een verhoging van BDNF. Onder meer magnesium, lithium en ginseng lijken een positieve invloed te hebben. Ook cafeïne kan bij matig gebruik een positief effect hebben. Het mag dus duidelijk zijn dat kleine wijzigingen in je manier van leven al voor een mooie verhoging van de hoeveelheid BDNF in je lichaam kunnen zorgen. Concentratieproblemen oplossen zal hierdoor een stuk makkelijker worden.

 

Mindfulness / meditatie inzetten om o.a. je concentratieproblemen op te lossen? Ga vandaag nog aan de slag met Mindfulness voor het Dagelijkse leven!

 

Uiteraard ben ik zeer benieuwd naar jouw ervaringen! Laat het achter in de reacties.